fredag 13 september 2013

See the way I comin through

känner att det har varit lite klent på bloggfronten, men vad gör man när skolan börjar och man måste stiga upp klockan 6 varje morgon. gå i skolan till 14:45 (13:00 två dagar och 14:00 en dag), göra läxor som man ibland inte äns förstår för att det är på tyska och hela tiden höra och försöka prata tyska. jag är helt slut när kvällen äntligen är kommen och då vill jag inte sätta mig vid datorn och skriva ett inlägg. så nu, efter den första skolveckan så kommer det ett inlägg. skolan går bra, hänger dock inte med så mycket på lektionerna. men det är (förhoppningsvis) förståeligt av lärarna. har jätte snälla klasskamrater som säger att det är något jag inte förstår så kan dom förklara det för mig, även några lärare har sagt det till mig! dock känns det oftast som om jag bara står och lyssnar på konversationer som mina klasskompisar har, och jag försöker prata tyska med dom men det är super svårt. men om ett tag så kommer det bli bättre när jag har blivit bättre på språket och så!
har även fått kommentaren att jag är sexig, så det känns kul att få höra det! :)
tysk skola är så otrolig annorlunda jämfört med svensk skola! till exempel så hade jag tänkt ha mjukisbyxor på mig i skolan en dag. var inte så taggad på jeans. men då sa min värdsyster att det typ inte är någon alls som har mjukisbyxor och att det var en tjej som hade haft det första dagen på skolan på min skola och att hon hade blivit utskälld av en lärare. och det vill jag inte ska hända. alla elever har fetaste pennskrinen (inklusive jag med massa pennor och sånt) och skriver typ avancerat i sina skrivblock. det är dessutom datum på varje papper, som sedan rivs ut och sätts in i en fet pärm. skulle även göra en läxa och så skulle min värdsyster hjälpa mig. och jag skrev med blyertspenna, och hon frågade om jag inte hade en bläckpenna för tydligen så är det de normala att skriva med här. och att om man skriver prov så ska man alltid skriva med bläckpenna för vissa lärare rättar inte proven om man skriver med blyerts. sportlektionen är inte med klassen, utan mixad med elever från alla klasser. duscharna ser även ut som om dom kunde tillhöra ett mentalsjukhus. religionen är bara ens egna religion, och jag har katolsk religion eftersom att jag inte hade fått något schema utan fick hitta en kompis och gå på hennes lektioner och hon hade valt katolsk religion (hon är muslim). skolklocka som ringer, och då har ALLA rast. och när klockan ringer igen när man börjar så ska ALLA gå samtidigt. vilket betyder att det tar ca 5 minuter att ta sig till klassrummet, borde ta ca 1 minut. sedan så är alla klassrum låsta under rasterna, så man måste stå utanför och vänta tills läraren kommer och låser upp. det serveras ingen mat i skolan, men man kan köpa mackor och godis och sånt i en kiosk men det är alltid super lång kö dit, så alla har med sig mackor som man äter på rasterna! funkar faktiskt hyffsat bra, får sedan lunch varje dag när jag kommer hem.
på min skola finns det även en mjölk maskin där man kan köpa banan, jordgubb eller chokladmjölk. och det är super gott! har gjort det dom senaste fyra dagarna, har blivit min nya drog ;p
igår så testade jag på tennis, och det var jätte kul men super svårt! så ska börja i nybörjarkurs på måndag. känns bara bra det! :)
imorgon ska jag och min värdsyster åka på en outlet och shoppa jeans. känns bra, eftersom att jag har klättrat i träd med mina levis så att dom har gått sönder lite grann....
fick även ett paket med mina vinterkläder från min käre far idag! :D



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar